Assalamualaikum
Semua :)
Bateri merupakan komponan terpenting dalam
kereta kita...
Yelah dah takde bateri macam mana nak start kan ? Ye dok ??
Dengan penjagaan yang baik, bateri mampu tahan
sehingga mencecah 3 tahun lama nya...
Namun, jika tidak dijaga dengan sempurna, tak
sampai habis warranty, mereput pula hayat bateri kereta kita...
So, kali ni..meh kita sama-sama tambah ilmu tips penjagaan bateri kereta...
Tips penjagaan kereta kali ini akan memberikan
penekanan terhadap isu bateri kereta. Untuk menghidupkan enjin, bateri kereta
kita perlu berada pada tahap yang optimum. Bateri yang lemah akan menyukarkan
kita untuk menghidupkan enjin. Dalam pada masa yang sama, ia akan meningkatkan
risiko untuk kereta tiba-tiba rosak ketika sedang memandu di jalan raya. Secara
tidak langsung, ia akan melibatkan kos yang tinggi untuk memulihkan kereta.
Moga bermanfaat yaaa
Terdapat 2 jenis bateri kereta iaitu :
Bateri Basah
Untuk bateri basah, pemilik kereta perlu
sentiasa memantau keadaan air bateri.Pastikan ia berada pada paras normal.
Sekiranya air bateri berada pada paras yang rendah, segera tambahkan air
bateri. Ini bagi mengelakkan daripada plet plumbum menjadi kering.
Bateri Kering
Manakala, bagi bateri kering (atau
maintenance-free battery) pula berbeza dengan bateri basah dari segi
penyelenggaraan. Bateri kering tidak memerlukan pemilik kereta untuk periksa
air bateri setiap masa.
Tip Dan Cara Penjagaan Bateri Kereta
1. Bagi bateri basah, seeloka-eloknya,
lakukan penyelenggaraan pada air bateri (asid sulfurik) seminggu sekali.
Pastikan tahap sukatan air bateri ini sentiasa diperiksa. Jika ia berada pada
paras yang rendah, isi semula sehingga ia mencapai tahap yang normal. Elakkan
daripada terlebih isi air bateri. Ini adalah disebabkan limpahan air bateri
akan merosakkan beberapa bahan kereta yang lain. Untuk membeli air bateri, ia
boleh didapati di stesen minyak yang berdekatan dengan kos serendah RM2
sebotol.
2. Berbeza bagi bateri kering pula, bagi bateri kering apa yang perlu dilihat adalah penunjuk caj bateri. Jika ianya "hijau", maka bateri itu berada pada tahap ÖK". Namun sebaliknya, jika ianya "hitam", itu bermakna bateri tersebut telah "KO". Pada tahap ini, bateri kita perlu diganti segera.
2. Berbeza bagi bateri kering pula, bagi bateri kering apa yang perlu dilihat adalah penunjuk caj bateri. Jika ianya "hijau", maka bateri itu berada pada tahap ÖK". Namun sebaliknya, jika ianya "hitam", itu bermakna bateri tersebut telah "KO". Pada tahap ini, bateri kita perlu diganti segera.
3. Debu putih ini adalah kesan-kesan
yang kita dapat lihat pada terminal bateri. Amat penting untuk kita
membersihkan debu-debu ini ya. Cara untuk membersihkan debu-debu ini adalah
bancuhkan natrium karbonat (baking powder) dengan air.Apabila bancuhan ini
dibilas pada terminal bateri, maka kita akan lihat kemunculan buih-buih di
sekeliling. Jangan risau, buih ini akan hilang sekali dengan kesan debu putih.
Selepas itu, pastikan kita ketatkan ikatan kepala bateri dan bilas dengan air
biasa.
Nak lagi mudah, spray kan sahaja debu-debu ini dengan silikon anti karat.
Mudah bukan?
4. Seelok-eloknya, sebelum kita memulakan perjalanan ke tempat yang jauh,
periksa bateri terlebih dahulu. Ada kemungkinan penutup bateri hilang, bahagian
bateri retak dan sebagauinya. Dengan melakukan semakan secara ringkas ini, kita
dapat mengelakkan daripada menanggung risiko keselamatan dan kos yang tinggi
bagi tujuan pembaikan.
5. Jika ingin meninggalkan kereta untuk satu tempoh masa yang lama pula, pastikan sambungan wayar pada bateri dicabut bagi mengelakkan sambungan caj berlaku.
Sekian dan selamat membaca !!!
5. Jika ingin meninggalkan kereta untuk satu tempoh masa yang lama pula, pastikan sambungan wayar pada bateri dicabut bagi mengelakkan sambungan caj berlaku.
Sekian dan selamat membaca !!!
No comments:
Post a Comment